Ishi z rieky Váh

Tibor Opat 5.09.2007, publikované na Bonsai-Dnes

 

Dnes by som Vam chcel ukazat kamen, kery som nasol v rieke Vah a vyrobu dai pre tento Ishi. Kamen neni nicim vynimocny. Je to ale pekny priklad Toyama-ishi, hora-kamen. Kamen je velmi tvrdy, pravdepodobne kremen, hnedo-cervenej farby. Vidime horu v dalke, kera na pravej strane prikro klesa a potom pozvolna do udolia. Na lavej strane hora od vrcholu pomaly, plynulo klesa ... A tu nastava problem, kery musime vyriesit. Ishi na lavej strane chyba ta cast kera by pekne zbiehala do udolia. Je to opacny pripad ako ked nam na kameni volaco vystava, na podstave a stojime pred problemom, rezat-nerezat. Takze, v tomto pripade nam cast kamena chyba. Retusovanie chybajucich casti kamena je vyhradne vecou vyrobcu dai. Ak by robilo dai pre tento ishi 10-slovom desat-inych vyrobcov dai, vzdy vznikne ina dai. Kazdy vyrobca dai by problem riesil asi inak. Priznam sa, tento jednoduchy Ishi my dal poradne zabrat. Ale potom som si spomenul na to, co je vlastne ulohou dai. Samozrejme, tu netreba vymyslat volaco, co pred nami bolo davno vymyslene. Dovolim si cituvat ozajstnych majstrov ,,Ulohou Dai je kamen vhodne doplnit, podtrhnut jeho jednoduchost, dodatocne zvyraznit jeho charakter, ale naopak vyrazny kamen pritlmit, alebo, ak je to treba, upravit jeho tvar. Pozorne si precitajte posledne tri slova v predchadzajucej vete .,Upravit jeho tvar,,. No a o toto sa tu teraz spolocne pokusime.

 

Ishi tak ako bol najdeny v rieke Vah.

 

Ishi osadeny v orechovom dreve po 10,5 hod. prace.

 

Oznacenie bud. noziciek vzdy na buducej vonk. strane.

 

Naradie na vyrobu noziciek.

 

Nozicky v hrubom stave.

Esce k obrazku c.5 - vyroba noziciek. Vsimnite si, aky velky priestor si nechavam. V konecnej podobe su nozicky asi jedna desatina z toho co tu vidime. Cize mam moznost s nozickou manipuluvat, posuvat ju tak jak sa situacia vyvine. Budem sa snazit dodat fotky hotovej dai ze spodku, na porovnani a pohlad z helikopteri.

 

Kamen osadeny v dreve. Treba sa rozhodnut.

 

Vidime naznak noziciek.

 

Lozko pre Ishi.

 

Dai po hrubom opracovani razplickami.

 

Dai po opracovani smirglom.

 

Hotova Dai.

 

Dai bez Ishi.

 

Klasicky Toyama-Ishi. Farba podlozky vhodne doplna farbu kamena.

Ale vlastne som zabudol na to najdolezitejse,kvoli comu som tento prispevek posilal. A to je retusovanie chybajucej casti kamena. To co priroda v tomto pripade zabudla dokoncit a to je lava strana Ishi kde svah nepokracuje idealne az do doliny, je nahradene masou dreva. Samozrejme, nukali sa aj ine riesenia, ale ja som sa rozhodol takto. Ruku na srdco, kto z nas je dokonali. Samozrejme ta cast kera kamen doplnuje neni dolepena, dai je z jedneho kusa dreva. A ci ryha alebo nie, opakujem, myslim, ze som to tu uz pisal, ak bude robit dai pre tento Ishi 10-slovom desat vyrobcov dai, vznikne desat roznych dai. Vzdy je to subjektivny pohlad vyrobcu. Vsimni si obr.c.10. Tam je dai bez ryhy a mne sa to zdalo moc masicne, prave ta ryha to ciastocne odlahcila. Ale opakujem, zas je to iba moj subjektyvny nazor.

Erik: Gratulujem k zručnosti. Ale myslím, že jeho farba by mala byť o stupeň (maličko) tmavšia.

Tibor: Erik, aj ked nerad,ale musim s Tebu suhlasit. Ta dai by mala byt o ten odtyn tmavsa. Ja som na to uz dosol, ale po smirgle zrnitosti 1500 uz jednoducho neni mozne zmenit odtien dai. Na takto vylestenom tvrdom dreve, ako je orech sa nechyta ani eben-a to je cisto cierne moridlo. A to je aj tento pripad. Snazil som sa daizu stmavit-ver my, neni to mozne.

Erik: ...akými moridlami pracuješ? Ja liehovými na drevo. Alebo tiež namočením do vody na pár minút, by sa mali otvorit vlákna v dreve - zdrsnelo by...

Tibor: Bezne pouzivam moridla rady Chemolux. Ide o to, ze ak namorim hole drevo urcitym odtienom, po smirgly 1500 sa to uz neda inym, tmavsim odtienom zmenit. Ale kolega z nasho trnavskeho bonsaiklubu-Trnava do teho!!!, Vincko, pouziva tak ako Ty, liehove moridla. Slubujem, ze vyskusam. Co sa tyka ponorena dai do vody, podla mna sa tam po takomto vylesteni nema co postavit. Teda myslim tym postavenie vlaken na dreve, samozrejme. Naopak, mozno tam hrozi zdeformuvani dai. Poznam to z vlastnej skusenosti, v zaciatkoch som moril vodovymi moridlami a ked dai uschla totalne do nej kamen nepasuval. Tato dai ma hrubku steny po bokoch cca 0,5 az 1mm a na spodku asi 2mm. Myslim ze by sa urcite skrucila. Ale tie lihove urcite vyskusam.

 

Josef Soukal - upravil foto. - Klínek nad drážkou v barvi kamene, zbytek tmavší. Takhle nějak jsem to myslel. Když je kámen doplněn tvarově, proč ne i barevně. Teď mě suisekáři asi ukamenují!
Tiborova reakcia:
Ahoj, Pepo. Bud si moja krvna skupina, alebo si kozorozec. Inac to neni mozne. Presne toto som skusal, co sa tyka morena tejto dai. Ten klyn co nahradza chybajucu cast kamena som namoril do odtienu kamena a zbytok dai som volil tmavsi odtin. Chvilu som sa na to kukal a potom som to cele zavrhol. Chvala bohu. Tak ako obraz nerobi ram, ale to co je namaluvane na platne-ram to iba doplnuje, tak ako bonsai nerobi pekna miska, ale samotny strom, ktory pekna miska moze podtrhnut, tak ani skutocne suiseki nerobi dai z vzacneho dreva, ale samotny kamen, ktory vytvorila priroda. Pepo, preco kamenuvat. Uplne perfektne! Az mam strach ze si sa mi vlamal do poticaca a vytahol z neho moje fotky. Presne takto som to zamyslal spravit. Ale nemozem si pomoct, som zastancom klasiskej, japonskej skoly. To ci sa my to dari, alebo nie je uz na posudeni inych.

 

Pohlad na Dai zo spodu.

 

Pohlad na Dai z vrchu.

 

Pohlad na Ishi z letadla.

 
Táto stránka je stavaná pre prehliadač Internet Explorer.